„Równolegle (KRK/NUE)”


WYSTAWA

Wernisaż: 27.01.2017 (piątek), godz. 18.00

Czas trwania: 28.01–3.05.2017

Kurator: Wojciech Nowicki
Koordynatorzy: Jolanta Zawiślak, Renata Kopyto (Dom Norymberski)

Miejsce: Galeria Bunkier Sztuki

Foto: Jutta Missbach

 

 

 

 

Wystawa „Równolegle (KRK/NUE)” prezentuje pochodzące z okresu 1945–2016 dzieła fotografów związanych z Krakowem i Norymbergą – dwoma miastami, z których ostatnie zostało całkowicie zniszczone podczas drugiej wojny światowej, a pierwsze wyszło z niej niemal bez uszczerbku. Przedstawione w ramach ekspozycji dzieła stworzą opowieść o bliskich sobie wzajemnie miastach, połączonych nie tylko osobą Wita Stwosza, ale i siecią współczesnych powiązań kulturalnych.

Punktem wyjścia wystawy są fotografie ukazujące z jednej strony trybunę znajdującą się na terenie zjazdów NSDAP w Norymberdze, wówczas ozdobioną jeszcze swastyką, oraz – z drugiej – pierwszy pochód pierwszomajowy w Krakowie. Powojenną historię stolicy Małopolski tworzą zdjęcia Henryka Hermanowicza wykonane w szpitalu dla nerwowo i psychicznie chorych w Kobierzynie. Przedstawiają one ofiary wojennej traumy.

Wystawa „Równolegle (KRK/NUE)” skupia się także na teraźniejszości. Zdjęcia z cyklu „Święta wojna” autorstwa Wojciecha Wilczyka pokazują kibicowskie graffiti – ksenofobiczne, rasistowskie, agresywne. Z kolei Jutta Missbach z Norymbergi przedstawia pracę wykonaną w Krakowie specjalnie na potrzeby wystawy. To swobodna dokumentacja architektury, zestawienia niechcianego dziedzictwa peerelowskiego, np. betonowych osiedli, z późniejszym dziedzictwem estetycznym: plastikowymi szyldami i napisami. Natomiast artysta norymberski René Radomsky pokazuje przestrzeń swego miasta nieobarczoną historycznym dziedzictwem – są to ruchome obrazy miejskich, można by nawet powiedzieć ulicznych ptaków.

Prywatną współczesność Krakowa zaprezentują fotografie wybitnego amerykańskiego fotografa Michaela Ackermana, który w stolicy Małopolski spędził wiele lat. Jego ciemne, dotkliwe dla odbiorcy zdjęcia, portrety i sceny uliczne to mające charakter wizji nocne obrazy Krakowa. Podczas gdy Anika Maaß skupia się na tym, co ulotne. Jej „1440” jest swobodnym zapisem doby z życia różnych postaci: znajomych, przyjaciół, ale też przypadkowych ludzi. Artystka rejestruje to, co im się w ciągu dnia przydarza. Prywatny charakter mają także zdjęcia Michaela Ullricha skupionego na własnym życiu i tworzeniu fotograficznego dziennika. Kodą „Równolegle (KRK/NUE)” jest praca krakowskiego artysty Łukasza Trzcińskiego, również wykonana specjalnie na potrzeby tej wystawy. Jej podstawą jest zarejestrowane w Norymberdze wideo.

 



Artyści:



Michael Ackerman urodził się w 1967 roku w Tel Awiwie (Izrael). Jako dziecko przeprowadził się z rodzicami do Nowego Jorku. Jest członkiem agencji Vu. Sławę przyniosła mu nagroda Prix Nadar przyznana w 1999 roku za najlepszy album End time city. Ackerman obecnie mieszka w Krakowie i Nowym Jorku. Przez ostatnie dwadzieścia lat wielokrotnie zmieniał miejsce zamieszkania. Jego drogi wiodły przez Stany Zjednoczone, Francję, Polskę, Włochy, Kubę, Meksyk. Od lat studenckich nieustannie fotografuje. Od lat 90. pracuje w Polsce, odwiedzając między innymi Kraków, Katowice i Oświęcim. Opublikował trzy zbiory fotografii - "End Time City” (1999), "Fiction” (2001), oraz "Half life” (2011).


 Henryk Hermanowicz – urodził się 20 października 1912 w Wilnie, zmarł 31 maja 1992 w Krakowie. Był fotografikiem, uczniem Jana Bułhaka, członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików (od 1947 roku), National Geographic Society, honorowym członkiem Klubu Fotografów Duńskich oraz laureatem licznych nagród i odznaczeń, m.in. Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski. Henryk Hermanowicz dużo podróżował i dokumentował zachodzące wokół zmiany – odchodzący świat z jego tradycjami i obyczajami oraz nowy, który „rósł" na jego oczach. Od 1945 roku mieszkał w Krakowie, gdzie stworzył jeden z najpiękniejszych portretów fotograficznych tego miasta: "Kraków - cztery pory roku". Jest także autorem innych albumów, m.in.: „W krainie skał i zamków” 1963, „Dolina Prądnika” 1968, „W dorzeczu Nidy”, „Ziemia Żywiecka” 1982, „Tatry” 1988.

 

Anika Maaß urodziła się w 1990 roku w Rudolstadt. Od ukończenia studiów w 2016 roku mieszka i pracuje w Norymberdze jako niezależna fotografka. Jej pasją jest fotografia analogowa, której poświęca tyle samo uwagi, co historiom, jakie kryją się za zdjęciami. Swoje fotografie prezentowała m.in. na wystawach: „SupermArt” w AEG w Norymberdze i „Mono Ich” (Fotoszene Nürnberg). Aktualnie współpracuje z czasopismami „If you leave” oraz „So it goes” w Londynie i Nowym Jorku.
<-- Foto: Anika Maaß

 

 

Jutta Missbach zajmuje się fotografią od 14 roku życia. W 1999 roku rozpoczęła studia na wydziale fotografii w Wyższej Szkole Wzornictwa w Bielefeld, a jej specjalnością stała się fotografia prasowa i portretowa. Mieszka i pracuje w Norymberdze. Obok licznych projektów realizowanych podczas studiów publikuje regularnie swoje zdjęcia w regionalnej i krajowej prasie. Bardzo wiele prac poświęciła teatrowi zarówno lalkowemu (Norymberga, Fürth) jak i dramatycznemu (Bielefeld) oraz baletowi. Od lat fotografuje też spektakle operowe w Staatstheater w Norymberdze, a także realizuje projekty społeczne.

 

René Radomsky urodził się w 1989 roku w Norymberdze. Od 2011r. pracuje jako niezależny fotograf. W 2012 roku rozpoczął studa na Akdemii Sztuk Pięknych w Norymberdze. Brał udział w wielu wystawach w Norymberdze między innymi Blaupause Sehnsucht podczas projektu Blaue Nacht w Norymberdze, „10.800 Sekunden“ w ramach przeglądu młodej sztuki Vitrine Nürnberg oraz I BEAT MY HEART” na wystawie Offen auf AEG..

 

 

Łukasz Trzciński urodził się 1975 roku w Krakowie, absolwent PWSFTiT w Łodzi. Fotograf-reportażysta, pracował w ponad czterdziestu krajach. Od kilku lat zainteresowany głównie Europą Środkowo-Wschodnią. Wielokrotnie nagradzany, m.in. w konkursach Pictures of The Year International i Grand Press Photo. Stypendysta Instytutu Adama Mickiewicza w programie dla młodych twórców Młoda Polska. Współzałożyciel Kolektywu Fotografów Visavis.pl, skupiającego czołówkę polskich dokumentalistów oraz Fundacji Imago Mundi promującej fotografię i jej autorów. Autor licznych wystaw w Polsce i za granicą.
<-- Foto: Łukasz Trzciński

 


Michael Ullrich urodził się 1988 roku w Memmingen. W 2011 roku rozpoczął studia w klasie profesor Heike Baranowsky na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze. Jego fotografie są zapisem krótkotrwałych i ulotnych przeżyć i odnoszą się do seksualności, młodości, wolności, przyjaźni i międzyludzkich relacji, a także do przestrzeni i zmian w niej zachodzących. Brał udział w wielu wystawach w Norymberdze między innymi „Club Tropicana” w Galerii Edel Extra, „Boys on Aphrodite” w Galerii ASP oraz „Your'e just too good to be true” gupowej ekspozycji studentów Juergena Tellera i Tala R w CFA w Berlinie. Foto ponizej: Michael Ulrich

 

Wojciech Wilczyk urodził się 4 stycznia 1961 roku w Krakowie. Fotograf, poeta, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw, absolwent Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Fotografuje od 1988 roku. Swoje teksty zamieszczał m.in. w "Tygodniku Powszechnym", "Gazecie Wyborczej", "Opcjach", a zdjęcia ukazują się w licznych czasopismach, a także na okładkach książek (Wydawnictwo Czarne oraz Oficyna Literacka). Jego fotografie były prezentowane m. in. Na wystawach: „Postindustrial” w galerii Zderzak w Krakowie, "Życie po życiu" w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, a także na targach ArtForum w Berlinie.

 

 

 

Organizatorzy: Galeria Bunkier Sztuki, Dom Norymberski w Krakowie, Krakauer Haus w Norymberdze
Partnerzy: Urząd Miasta Norymbergi i Urząd Miasta Krakowa

Projekt wspierany jest ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej